fbpx

سه کنش‌گر ایرانی خواستار تحقیقات مستقل درباره نقش محلاتی در اعدام‌های دهه 60 شدند

بر اساس این نامه، کالج اوبرلین در جریان تحقیقات خود با هیچ یک از خانواده‌های قربانی دهه 60 گفت‌وگو نکرده است

 GSTمنتشر شده در: 

 GSTآخرین به روزرسانی: 

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، آذر نفیسی، نویسنده ایرانی – آمریکایی و لادن برومند، یکی از موسسان بنیاد عبدالرحمن برومند در نامه‌ای به رئیس کالج اوبرلین، خواستار آغاز تحقیقاتی «شفاف» و «مستقل» درباره نقش محمد جعفر محلاتی، استاد این دانشگاه درباره اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان 67 در ایران شدند.

این نامه که 12 دسامبر تهیه شده است، با اشاره به درخواست شماری از خانواده‌های قربانیان اعدام‌های تابستان 67 در ایران، از رئیس کالج اوبرلین خواسته است تا اجازه دهد، تحقیقات «بی‌شفاف» و «مستقلی» درباره نقش نماینده دائم پیشین جمهوری اسلامی در سازمان ملل آغاز شود.

نویسندگان این نامه تأکید کرده‌اند که محمدجعفر محلاتی از وقوع این اعدام‌ها «آگاه بوده و یا می‌باید آگاه بوده باشد.» آن‌ها همچنین به نقش محلاتی در انکار و سرپوش‌گذاشتن بر این واقعه اشاره کردند.

محمدجعفر محلاتی که پیشتر سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود، متهم به ایجاد «سپر دفاعی» برای عاملان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در تابستان 1367 و جلوگیری از «پاسخگو دانستن» مجریان این اعدام‌ها در سطح بین‌المللی است.

سازمان «عفو بین‌الملل» در گزارشی در سال 2018، مدعی شد که محلاتی از جمله مقامات ارشد و دیپلمات‌هایی است که «در مصاحبه‌های رسانه‌ای و مبادلات با سازمان ملل متحد در انکار کشتار جمعی [زندانیان سیاسی] فعالانه شرکت داشتند تا از مسئولین در برابر پاسخگویی محافظت کنند.»

در این نامه به دیدگاه جفری رابرتسون، وکیل برجسته پرونده‌های حقوق‌ بشری نیز اشاره شده که در این زمینه می‌گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد تا دیپلمات‌هایی که حقیقت را می‌دانند، در همدستی در ارتکاب جنایت علیه بشریت، استثنا درنظر گرفته شوند.»

نویسندگان این نامه همچنین تأکید کرده‌اند، تحقیقاتی که از سوی خود دانشگاه در این زمینه صورت گرفته است، اقدامی جهت‌دار و برای مبری کردن محلاتی از اتهامات مطرح‌شده بوده است.

بر اساس این نامه، کالج اوبرلین در جریان تحقیقات خود با هیچ یک از خانواده‌های قربانی دهه 60 گفت‌وگو نکرده است.

این نامه با اشاره به این‌که «شهرت» کالج اوبرلین و «تعهد این دانشگاه به عدالت» به این موضوع بستگی دارد، از رئیس این نهاد آموزشی خواسته‌اند تا اجازه دهد، یک «طرف سوم» و مستقل درباره نقش محلاتی در اعدام‌های تابستان 67 تحقیق کند.

Please Click Here for the article.

Leave a Reply